h1

Audiosurf – Ride Your Music

4 Luty, 2009

audiosurf

Zanim przejdę do sedna sprawy, zamknijcie oczy.. Teraz włączcie ulubiony kawałek i wyobraźcie sobie jak by wyglądała Wasza mp3’ka w trójwymiarowej formie? Wyobraźcie sobie, że siedzicie za sterami małego stateczku i poruszacie się po kosmicznej autostradzie pełnej bonusów w postaci różnokolorowych prostokątów. Następnie dorzućcie do tego niesamowitą szybkość jak z Wipeouta, pokręcone zakręty i serpentyny oraz fakt że „słyszycie” i „czujecie” trasę jakby była częścią Was :]

A teraz najlepsze – od pojemności Waszego dysku twardego zależy kiedy skończycie zabawę!! XD Tak, ta gra nie ma końca :] Przypuśćmy że Wasz zbiór liczy 200 mp3 a każda piosenka trwa 5 minut.. 1000 minut.. 16,5h – nie licząc pobijanych bez końca własnych i przyjaciół rekordów :) Prawda, że brzmi to pięknie.. zbyt pięknie porównując średnią długość współczesnych wysokobudżetowych gier, które można skończyć już w jeden wieczór. Audiosurf to gra której po prostu nie można przejść za jednym posiedzeniem!! Zresztą, w jej przypadku trudno mówić o przechodzeniu, skoro złapałem się na tym, że zamiast uruchomić Winampa i słuchać bezczynnie każdego kawałka, wolę sobie włączyć Audiosurfa i pojeździć po mojej muzyce ;]

1Pewnie zastanawiacie się w jaki sposób tak ciekawy tytuł mógł przejść Wam bez echa koło nosa? Odpowiedź jest prosta – jest to gra zrobiona niskimi kosztami, opierająca się przede wszystkim na doskonałym i nowatorskim pomyśle. Jest to gra niezależna. Sam prawdopodobnie nie wiedziałbym o jej istnieniu gdyby nie inna pozycja z tej kategorii, a mianowicie Crayon Physics, o którym będzie traktował jeden z moich następnych wpisów. Otóż zagrywając się w demo, tworząc nowe levele i śledząc postępy nad produkcją tej gry znalazłem informację o niedawno zakończonym w San Francisco Festiwalu Gier Niezależnych, w którym Crayon zajął 2pierwsze miejsce. Kolejne padło łupem World of Goo, a III właśnie dla Audiosurf. Bohater naszego dzisiejszego wpisu zgarnął nagrodę „Excellence in Audio” (doskonały soundtrack dostarczony przez Valve wraz z grą z takich perełek jak HL, HL2, Portal) oraz „Nagrodę Publiczności”. Już po pierwszym kontakcie z programem nie miałem najmniejszych wątpliwości, że nagrody zostały przyznane słusznie :tak:

3Na pewno rozbudziłem pierwszym akapitem Waszą ciekawość jeżeli chodzi o gameplay. Otóż celem gry, oczywiście poza samym delektowaniem się nowymi przeżyciami związanymi z muzyką, jest łapanie różnokolorowych klocków. Niby czynność prozaiczna, ale to tylko pozory.. Każdy klocek jest odzwierciedleniem rytmu, konkretnych nut and so on. Zajmuje swoje miejsce na trasie dzięki matematycznej analizie wrzuconego kawałka przez program, a następnie przerobieniu (nie tylko mp3) na trasę. Trwa to dosłownie chwilę – jak loading większej lokacji w „dorosłych” grach. Co ciekawe i fajne, raz załadowana piosenka jest zapamiętywana przez program i za każdym kolejnym razem jej ponowne ładowanie wynosi dosłownie kilka sekund.

4Klocki mają kilka kolorów. Nasycenie barwy jest zależne od właściwości fizycznych trasy, czyli od jej usytuowania oraz „falistości”. Usytuowań może być kilka i wpływają one na poziom trudności gry. Gdy wrzucimy kawałek spokojny to trasa ma kształt dążący ku górze „/”, tymczasem wrzucenie heavy metalu (ale nie tylko, polecam „Moments”- Ayumi Hamasaki) z mocnymi gitarowymi riffami powoduje ułożenie trasy dążące ku dołowi „\”, czyli z górki. Większość piosenek jest kompilacją tych dwóch ustawień i są poziomem „medium”. Gdy zjeżdżamy naszym samolocikiem w dół, to nabieramy prędkości, natomiast pnąc się w górę zwalniamy. T5eraz już wiecie dlaczego usytuowanie trasy jest tak ważne – im szybciej zlatujemy, tym trudniej złapać kolorowe klocki i unikać szarych. Wracając do kolorów, mamy klocki o nasyceniach od zielonego i niebieskiego – pniemy się w górę, do żółtego i czerwonego – zlatujemy. Ale nie tylko klocki zmieniają barwę zależnie od szybkości, lecz całe otoczenie, wylatujący z dyszy ciąg (zwiększa się jego rozmiar), a także sam tor. Świetnie to wygląda gdy pędzimy z niewiarygodną prędkością, a kątem oka widzimy na horyzoncie kolejne etapy naszej przygody, pośród wybuchających po bokach gwiazdek, fajerwerków i kolorowych cyferek ładujących nam score’a zależnie od postępów na trasie :]

onepit1Tutaj też jest kilka fajnych rozwiązań, dodatkowo niesamowicie pompujących adrenalinę. Otóż, najlepiej jest przelecieć trasę nie zahaczając o żaden szary klocek. Początkowo jest to niemożliwe, gdyż cały widz polega na nauczeniu się trasy na pamięć. Przynajmniej zaczynając zabawę z programem jesteśmy zmuszeni tak postępować, a to z racji słabego skilla. Potem można już za pierwszym podejściem do utworu nabić niezły wynik i po zrobieniu printscreena podać go innym do bicia. Jednak jak już wspomniałem jest to niezwykle trudne zadanie, gdyż przejście trasy na czysto to cel sam w sobie. Dlaczego nie należy łapać szarych klocków? Ponieważ z każdym kolorowym klockiem mnożnik punktów się zwiększa. Zaczynamy od 1z pierwszym prostopadłościanem, potem liczba dodawana do wyniku wzrasta i z drugim łapiemy już 5pkt, z następnym 9pkt, aż do maksymalnej liczby 166pkt. Niestety, trafiając w szary klocek zabawę ze zbieraniem klocków od 1pkt zaczynamy do nowa, niezależnie od aktualnego koloru. Oczywiście nabity do tej pory wynik nie maleje, ale szanse na pobicie rekordu w takiej sytuacji są bardzo małe. piterekdthebest1Jedynie zapewniając sobie czysty przejazd można mieć nadzieje na soczysty wynik. Należy też pamiętać aby zakończyć trasę z czystym polem gromadzącym klocki. W trybie „mono pro” zapewnia nam to podwójny bonus i wysoką szansę na nowy rekord. Pamiętajmy aby nasze osiągnięcia dokumentować stosownym printscreenem :]

Wspomniałem o polu gromadzącym klocki. Otóż jak się pewnie ze screenów domyśliliście jest szereg trybów gry. Począwszy od najprostszych typu „zbieraj klocki i unikaj szarych”, przez „zbieraj klocki i ustawiaj je po 3 aby znikły”, „zbieraj klocki tylko docelowe a resztę rozbijaj”, po tryb multi dla dwóch osób na podzielonym po równo torze (dwa pasy lewe dla gracza 1- klawiatura i dwa pasy prawe dla gracza 2 – myszka). Można oczywiście grać w singlu klawiaturą lub myszką do wyboru, ale alllllllllllllll11z doświadczenia i własnych preferencji zapewniam, że myszką steruje się znacznie lepiej i bardziej intuicyjnie. Poza tym akcje specjalne ułożone pod prawym i lewym przyciskiem wchodzą bez problemu analogicznie do sytuacji na torze. Na przykład w „mono pro” prawy klawisz odpowiada za skok, a lewy za zgarnianie klocków bocznych, bez potrzeby zahaczania ich kadłubem statku. Dla każdego trybu przyciski te obsługują inną czynność. Także tor w każdym trybie inaczej trochę wygląda. To znaczy, jeżeli wybierzemy na przykład „mono pro”, to za każdym razem ilekroć wgramy tę samą trasę, to ułożenie klocków i kształt trasy będzie taki sam. Ale jeżeli cofniemy się do „mono” to trasa będzie szersza, z poboczem i rozlokowanie klocków nie będzie nastręczało większych trudności ze zgarnięciem wszystkich. Ale nikt nie gra na tym trybie, bo jest za łatwy ;Pnogoog1

Tak więc jak sami widzicie nie ma takiej możliwości aby gra Wam się szybko znudziła. Właściwie to ja ją widzę w zmodyfikowanej formie w nowym Winampie zamiast wizualizacji, bo o wiele fajniej jest grać „w” swój ulubiony utwór muzyczny niż go tylko słuchać :] Kolejnym argumentem przemawiającym za zakupem Audiosurfa jest jego cena wynosząca niecałe 10$, czyli grosze. Kupić go można jedynie poprzez Steam, ale jak poszukacie to znajdziecie także alternatywne drogi aby cieszyć się tym niesamowitym programem w swoim domowym zaciszu..

Ocena:
9/10

pozdrawiam
pit :)

Reklamy

9 Komentarzy

  1. Gra jest świetna, pamiętam jak z Piterem i Makiem biliśmy rekordy w wyznaczonych kawałkach ;) Piter, pamiętasz jeszcze „One” Metallici? Nie śni Ci się po nocach? :D


  2. Śni, śni, chociaż „Moments” Ayumi jeszcze bardziej : ]


  3. „Moments” poleciało z płatka, tylko nie pamiętam, czy to Ty czy ja wygrałem ten pojedynek :P


  4. Oczywiście, że Ty : ]


  5. Sprawdzę for sure :) Brzmi niezwykle interesująco, że też nigdy o tym nie słyszałem – choć Crayons znam.,..
    Fajnie, że napisałeś o tak niszowym produkcie.
    Git


  6. Uth, mam już pełną wersję Crayon Physics i za jakiś czas jak znajdę chwilę napiszę reckę.. podeślę Ci i też coś dopiszesz :) Ale to za około 2 tyg, bo teraz nie mam czasu grać ;P


  7. Piter, „Moments” wygrał Maka, więc okłamałeś mnie, siebie i ludzi :(


  8. W sumie masz rację, okłamałem wszystkich wymienionych ; >
    http://neoplus.home.pl/forum/viewtopic.php?p=428197#p428197


  9. […] madafaków kina akcji. 3. Ostatnim miastem ludzi w Gearsach jest Jacinto. 4. Into the Wild, Audiosurf, Fallout 3 – dokładnie trzy razy Piter oceniał coś na […]



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: